In algemene zin heeft het project "Standaardisering VMT-onderwijs in Nederland" als doel de veiligheid in de Nederlandse laboratoria te vergroten voor wat betreft het werken met biologische materialen, waaronder (genetisch gemodificeerde) micro-organismen. Uitgangspunt is dat de veiligheid binnen de biologisch georiënteerde laboratoria (zoals het beheersingsniveau 1 / BSL-1 en ML-I niveau) wordt vergroot als iedereen die met deze biologische materialen werkt, voldoende op de hoogte is van VMT. Dit kan worden bereikt, door landelijke afspraken te maken over vorm en omvang van VMT-onderwijs en door het cursusaanbod te vergroten. Bijkomend voordeel is dat het voor biologische veiligheidsfunctionarissen eenvoudiger zal zijn om nieuwe laboratoriummedewerkers te beoordelen op hun vermogen om veilig te werken met biologische materialen. Als eerste product van dit project de leidraad opgeleverd welke we hier aanbieden.
Doel van de leidraad
Het is niet mogelijk om één gestandaardiseerde VMT-cursus te maken. Dit heeft te maken met de diversiteit in beschikbare faciliteiten bij de verschillende instellingen en de manier waarop het VMT-onderwijs is ingebed in een opleiding. In plaats van één gestandaardiseerde VMT-opleiding te maken, is besloten om theoretische kennis en praktische vaardigheden opgedaan tijdens de VMT-cursus te beschrijven op basis van gestandaardiseerde leerdoelen met bijbehorende experimenten. Op basis van onderstaande tabellen kan elke VMT-verzorgende instelling afzonderlijk als bijlage bij een VMT-certificaat beschrijven welke kennis en vaardigheden zijn opgedaan tijdens de cursus waardoor het VMT-certificaat meer waarde krijgt.
De leidraad is hier te downloaden